Превербални комуникативни способности при деца с множество нарушения

Моделите и организацията на човешката личност се създават още в ранното развитие на индивида. Разгръщането на комуникацията като активен процес е от решаващо значение за всяко човешко същество. Децата с множество нарушения също не правят изключение. Тяхната комуникация е силно ограничена поради интензивността на съществуващите физически, ментални, емоционални проблеми или комбинации от тях. Подобряването на комуникативните умения на тези деца е обвързано с идентифицирането на фундаментални способности, предшестващи вербалната комуникация.
В статията се отделя специално внимание на последователността при формиране на превербалните способности, тяхната същност, значение и механизми на реализация. Основният акцент се поставя върху спецификата в развитието на доезиковите комуникативни патерни при деца със сложни комбинации от нарушения в цялостното им функциониране.