Влиянието на социума върху развитието на надарени и талантливи деца

В статията се разглежда спецификата на социокултурната ситуация в съвременния свят, изостряща общественния и научен интерес към проблема за възпитанието и развитието на надарени и талантливи деца. Отбелязва се, че изграждането на нов тип общество, основаващ се на знанията и стремящ се към интелигентен, устойчив растеж визира рязко нарастване на обществената потребност от хора с творческо, нестандартно мислене и способности към творческо решаване на проблемите. Именно таквива потенции притежават надарени и талантливи деца. В тази връзка обучението, възпитанието и развитието на тази категория деца се превръща в една от ключовите задачи както на образователната система, така и на обществото като цяло. Авторът фокусира своето внимание върху природата на надареността и анализира определена съвкупност от целенасочените социо-психологически и организационни средства за подкрепа и пълноценно разкриване на творческия потенциал на надареното дете.