Ролята на методите за ограмотяване при овладяването на писмения език от ученици с дислексия на развитието

Статията е посветена на връзката между методите за ограмотяване, прилагани в училище, и възникването на сериозни затруднения при овладяването на умения за четене и писане, които формират картината на дислексията на развитието. Проблемът е анализиран теоретично и е подложен на емпирична проверка. Представена е експериментална работа с цел проучване на уменията за фонологично и за глобално четене на ученици от IV клас с и без дислексия. Доказани са по-добри умения за глобално четене при всички изследвани деца, което е много по-изразено при тези с дислексия, отколкото при техните връстници без нарушения. От това следва необходимостта от разработване на корекционна методология за ограмотяване на учениците с дислексия на развитието, съобразена с техните психопатологически характеристики.