Мотивиране на немотивирани ученици и стратегии за успех в ПОО: ръководство за педагози в ПОО
DOI: 10.15547/PF.2024.025
Това проучване изследва стратегии за повишаване на мотивацията на учениците в програмите за професионално образование и обучение (ПОО), като се фокусира върху въздействието на персонализирането на учебната програма, проекти от реалния свят и привеждане в съответствие с кариерните стремежи. Резултатите показват, че ако учениците участват активно в разработването на учебната програма, ще имат значително по-високи нива на мотивация и ангажираност. Интегрирането на проекти от реалния свят и обучение, базирано на работа, не само повишава мотивацията, но също така подготвя учениците за пазара на труда чрез предоставяне на подходящ, практически опит. Освен това ученици, които приемат учебната си програма като съобразена с кариерните им цели, демонстрират повишена учебна мотивация и успех. Тези резултати подчертават значението на насърчаването на автономността, свързаността и практическото значение в образователната среда. Чрез внедряване на персонализирани образователни стратегии и сътрудничество с индустриални партньори, програмите за ПОО могат да създадат ангажираща учебна среда, която подобрява резултатите на учениците и ги подготвя по-добре за бъдещи кариери. Това изследване допринася за разбирането на мотивационната динамика в ПОО и предлага приложими препоръки за преподаватели, които се стремят да вдъхновят и ангажират своите ученици. Тези резултати отговарят на теорията за самоопределението, тъй като подчертават необходимостта от автономност, свързаност и практическо значение в мотивиращото поведение. Комбинирането на практически опит, съпоставянето на учебната програма с изискванията на бизнеса и насърчаване на отношенията на сътрудничество със заинтересованите страни в индустрията помага на учениците да бъдат готови за успешна кариера, а програмите за ПОО подобряват резултатите на учениците.