Функционалната математическа грамотност в контекста на вероятности и статистика: ключ към успешна реализация в образованието на 21-ви век
DOI: 10.15547/PF.2024.018
В статията се разглежда въпросът за формирането и развитието на функционалната математическа грамотност в контекста на област на компетентност „Елементи на вероятности и статистика“ в училище, както и нормативната рамка на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) в България, с акцент върху учебните програми по математика за учениците. Статията подчертава важността на функционалната математическа грамотност, която е необходима за успешна реализация в реалния живот и включва умения за прилагане на математически знания в практически ситуации. Изследват се основните аспекти на функционалната математическа грамотност, както и ключовите направления за нейното развитие, включително интегрирането на математически знания в реални ситуации, развитие на критично мислене и използване на интерактивни методи на преподаване. Завършва с анализ на промените в учебните програми, свързани с вероятности и статистика, и подчертава значението на уменията за построяване и интерпретиране на кръгови диаграми в контекста на образованието. Разгледани са примерни задачи, които допринасят за постигането на подходящи образователни резултати и компетентности.