Скандинавският път към равенство в образованието

В статията се разглежда проблемът за социалната справедливост и равенството в образованието, също и рефлексията му в обществено-политическия дискурс и образователните системи на четири страни от Северната Европа: Дания, Норвегия, Финландия и Швеция. Авторът проследява движението в скандинавските страни към предефиниране на равенството във фокуса на социалдемократичната идеология по посока от осигуряване на равни стартови възможности и равен достъп до образователните ресурси към по-обширно изравняване, обхващащо и образователните резултати. Представен е опитът на скандинавските държави за постигане на „образование за всички“, отразен в националните програми и пречупен през призмата на обществено-политическия и институционалния контекст. Осмисля се дълбоката релация между възприетия егалитаристски курс в образованието, характерен за страните от региона и лидиращите им позиции в международни образователни рейтинги, както и високото ниво на социално-икономическото благосъстояние.