Прилагане на тестове за диагностика на математическата компетентност на учениците от гимназиалния етап на образование
DOI: 10.15547/PF.2015.056
Днес компетентностите са в основата на дизайна на всяка образователна степен, затова особено значение придобиват средствата за оценяване, чрез които се диагностицират и прогнозират образователните постижения и потребности на учениците. В статията се разглежда приложението в обучението по математика на диагностичен тестов модел, който позволява да се установяват зоната на актуалното и зоната на близкото развитие на всеки ученик. Според него развитието на математическата компетентност се представя като три качествено различни нива на усвояване на знания и умения:1) формално ниво – овладяване на външната страна на способа за извършване на действието; 2) предметно ниво – изясняване на същественото отношение, лежащо в основата на способа на действие; 3) функционално ниво – придобиване на свобода при използване на способа, която позволява да се действа в рамките на границите му и цялостно да се задържи полето на неговите възможности.