Терминални ценности на студенти от педагогически специалности

Ценностите и ценностните ориентации на личността са предмет на обсъждане от най-различни научни области (аксиология, социология, психология). Това е знак за тяхната теоретико-практическа важност и обяснява липсата на единство в тяхната интерпретация. Докладът представя резултати от проведено през уч. 2013-14 г. проучване сред студенти от педагогическите специалности в СУ „Св.Кл.Охридски“. Като изследователски инструмент е използван Морфологичният тест за жизнени ценности (МТЖЦ) (В.Сопов, Л.Карпушина, 2002). В него са заложени от една страна базови терминални ценности, а от друга основни жизнени сфери. Тестът е приложен върху 200 български студента от различни специалности, курсове и форма на обучение. Сравнителният анализ на резултатите между тях показва баланс и синхрон в изборите на студентите. Като най-важни за тях се очертава духовното развитие (от терминалните ценности), съчетано с образователната сфера (от жизнените сфери), следвани от постиженията (от терминалните ценности), обвързани и реализиращи се в професионалната сфера (от жизнените сфери). Обобщеният анализ по жизнени сфери показва, че с най-голяма значимост е образователната сфера.