Въпроси-предизвикателства пред политиката и управлението на образованието на възрастните

Политиката и насоките в развитието на образованието на възрастните се определят от решенията на международните конференции на ЮНЕСКО за образованието на възрастните, известни като CONFINTEA. Последната - CONFINTEA VІ - се провежда в гр. Белем (Бразилия) от 1 до 4 декември 2009 г. Нейните констатации и решения са важни както за андрагогията, като наука, изследваща и подпомагаща практиката на образованието на възрастните, така и за образователния мениджмънт и по-конкретно – за мениджмънта на образованието на възрастните, чийто изследователски интереси са насочени към политиката и управлението на този широкообхватен образователен сектор.

База на дискусиите и решенията на форума e убедеността, че „образованието на възрастните е човешко право, което трябва да бъде упражнявано от всички” и политиката и управлението трябва да гарантират това право. Сред основните въпроси, които документите на CONFINTEA VІ повдигат са: Как в отделните страни е осигурено упражняването на правото на възрастните на образование? Какви подходи съществуват към законодателното регламентиране на образованието на възрастните? Доколко в отделните страни съществува специфична политика по отношение на образованието на възрастните? Какво могат и трябва да направят правителствата, гражданското общество и предприятията, за да постигнат съгласие относно ученето и образованието на възрастните, така че то - като политика и практика - да стане видимо, конкретно и ефективно? Какви модели за управление на образованието на възрастните съществуват? Какви мерки за подобряване на управлението на образованието на възрастните са необходими?

Авторът търси отговорите на тези въпроси в решенията на CONFINTEA VІ, отразени в приетата от форума „Белемска рамка за действие”.