Четивната грамотност на учениците или как се чете в българското средно училище
В статията се проследява осмислянето на понятието четивна грамотност в контекста на българската образователна парадигма. Прави се опит да се потърси връзката между начално четене, четене с разбиране и формиране на четивна техника като основа за изграждане на четивната грамотност още в 1-4 клас. Разглежда се умението да се разбират, осмислят и използват писмени текстове за постигането на различни цели, което позволява на хората да трупат знания, да се справят с реални проблеми в реални ситуации, да участват пълноценно в обществения живот. В литературното обучение (по четене) в началната училищна възраст пред всеки педагог стои въпроса дали е успял успоредно с овладяването техниката на четене да формира у подрастващите и мотиви за тази дейност.Всекидневното упражнение в четене не бива да се превръща в тежест за ученика, следователно мотивирането на тази речева дейност трябва да е разнообразно и интересно. Само по този начин ще се създаде и породи у децата желание за самостоятелно четене, ще се изгради умение за самостоятелен избор на книги, ще се формира и развие читателска култура.