Влияние на целодневната организация на учебния ден върху учебните постижения по български език на второкласниците

Превръщането на целодневната организация на учебния ден във фактор за качествен учебен процес е важен приоритет на училищната политика. Практиката показва, че когато е добре организирана, целодневната организация е търсена и желана от родителите, защото спомага за изграждане на трайни учебни навици и умения, отразява се положително върху учебните постижения на учениците, води до по-лесно преодоляване на образователните дефицити и до повишаване на увереността на учениците от начален училищен етап при самостоятелното изпълнение на поставени задачи. Определянето на насоките за усъвършенстването ѝ трябва да се базира на получена при диагностициране реална информация, която помага да се определи степента на влияние на основни фактори, които се отразяват на учебния процес. Проучването и анализирането на влиянието на предлаганите модели на целодневна организация на учебния ден върху учебните постижения на учениците от втори клас по български език дава възможност да се набележат конкретни мерки на ниво училище и на ниво клас за повишаване ефективността на обучението, в това число – на обучението по отделни учебни предмети. Формирането на базова езикова грамотност е в основата на придобиване на ключовата компетентност „общуване на роден език“, изграждане на умения за свободно и успешно общуване, което подпомага пълноценното личностно развитие. Текущото оценяване на учебните постижения на учениците от учителя, дава важна обратна връзка както на учениците и родителите, така и на учителя за ефективността на неговата работата по усвояване на учебното съдържание. Практиката показва, че оптималният дневен режим и разпределение на учебната натовареност при целодневна организация на учебния ден подпомагат и повишават тази ефективност.