Обучението на учители в коучинг подход – ползи и предизвикателства

Прилагането на коучинг подхода в образованието има редица ползи за всички участници в училищния живот. Освен повишаването на педагогическата ефективност, неговата цел е да насърчава развитието на умения за осъзнатост, рефлексия и саморегулация както на учителите, така и на учениците и родителите. В тази статия са обобщени проучвания за ползите и предизвикателствата пред учители, участвали в обучения за прилагане на коучинг подход в работата им. Изследването е направено сред 243 учители, преминали през професионално-педагогически специализации и краткосрочни курсове, в които е изучавана дисциплината „Коучинг подход в училищна среда“. Акцент в учебната прорама са ключовите умения, които следва да притежава учителят-коуч: умения за активно слушане, задаване на въпроси и предоставяне на ефективна обратна връзка. Основните елементи в процеса на обучение на учителите в прилагането на подхода включват теоретични базисни познания, практически индивидуални и групови задачи, демонстрации, рефлексивни упражнения. След проведените обучения участниците изпълняват задание, ориентирано към тяхната практика и провокиращо саморефлексия. Въз основа на техните отовори са изведени най-често срещаните според тях ползи и предизвикателства от приложението на коучинг подхода в училищна среда. Очертани са изводи и насоки за разширяване и задълбочаване на подотовката на педагозите да интерират коучинга в работата си.